Skip to main content

Waar kunnen we je mee helpen?

< Alle onderwerpen
Print

ADHD (medicatie) en eetbuien

Beantwoord door:

Nannet Buitelaar

Vraag:

Ik heb al een tijd een 52-jarige vrouw in behandeling met ADD, goed reagerend op 4 x daags methylfenidaat. Zij klaagt al langere tijd over nachtelijke eetbuien, haar gewicht is in de loop van de afgelopen jaren duidelijk toegenomen, zij heeft nu overgewicht. Ze functioneert verder goed, heeft een normaal lichaamsbeeld. Ik vroeg me af: is er een verband bekend tussen AD(H)D en eetbuien, of met de medicatie?

 

Antwoord:

Er is zeker een verband tussen ADHD en eetbuien. Er is recent een systematic review verschenen over dit onderwerp. The association between ADHD and eating disorders/pathology in adolescents: A systematic review. Door Carol Curtin, Sherry L. Pagoto en Eric Mick. Open Journal of Epidemiology, 2013, 3, 193-202. Vijf van de 8 bekeken studies rapporteren een verband tussen ADHD en eetproblemen.

Over het algemeen worden de eetbuien minder door behandeling van de ADHD middels stimulantia. De impulsiviteit en onrust verminderen hetgeen een positieve uitwerking heeft op de eetbuien. Verder hebben stimulantia natuurlijk sowieso een eetlustverminderende werking. Het kan natuurlijk dat deze patiente van jou al nachtelijke eetbuien had, deze zullen dan blijven omdat ze ‘s nachts natuurlijk niet de stimulantia gebruikt.  Als ze pas ontstaan zijn na start met stimulantia speelt er misschien iets anders. Het kan dat ze overdag misschien te weinig eet zodat ze dat ‘s nachts inhaalt? Het kan natuurlijk ook dat ze nog te weinig methylfenidaat inneemt. Misschien moet ze nog een avonddosis nemen, of nog een voordat ze gaat slapen? Soms kan dit niet vanwege slechter inslapen als bijwerking, maar ook komt voor dat patienten juist beter gaan slapen doordat de onrust vermindert. Kortom, misschien moet je nog wat uitproberen.

Tags:
Volgende Effectiviteit van het Restrictie Eliminatie Dieet bij ADHD
Inhoudsopgave