Skip to main content

“Goedemorgen. U spreekt met Hendrik van loodgietersbedrijf De Blauwe Wolk. Waarmee kan ik u helpen?” Aan de andere kant van de lijn is mevrouw Jansen. “Het plafonnetje in onze badkamer wordt lelijk. Het begint af te bladeren en er komen nu allemaal gaten in. We willen het graag weer mooi strak hebben, maar we zijn zelf niet zo heel erg handig. Kunt u het misschien betaalbaar en netjes voor mij fixen?”

Hendrik kan het niet laten om even hardop te lachen. “Maar mevrouw Jansen, u belt nu met het loodgietersbedrijf. Wij installeren bijvoorbeeld cv-ketels en sanitair, maar maken geen plafonds. Hoe komt u erbij om mij te bellen? Uw klusje hoort niet bij een loodgieter, maar bij een stukadoor. U vindt vast een geschikt bedrijf op het internet of in de gouden gids. En als u er niet uitkomt, mag u mij altijd bellen. Dan denk ik gewoon weer even met u mee.”

Mevrouw Jansen bedankt Hendrik voor de informatie. Het was misschien handiger geweest dat ze zich vooraf een beetje beter had ingelezen en had uitgezocht waar ze voor wat moet zijn. Maar gelukkig is Hendrik heel aardig en bereidwillig om het uit te leggen en nu weet ze het allemaal wel. En over twee weken komt er dan eindelijk een stukadoor om de badkamer weer in orde te maken. Echt heel fijn.

Zo anders kan het soms gaan bij mensen met (vermoedelijke) ADHD. Ze zoeken hulp, maar weten niet waar ze moeten zijn. Het is voor hen een doolhof. Ze melden zich bij de huisarts en die vindt een telefonisch consult soms zelfs voldoende. Hij verwijst de patiënt niet, zoals Hendrik, naar de juiste plek. Gevolg: een groep mensen met ADHD zonder de juiste hulp en alle mogelijke gevolgschade van dien.

Meer dan acht jaar geleden schreef ik al eens een column waarin ik pleitte voor meer kennis over ADHD bij huisartsen en praktijkondersteuners. Er zijn natuurlijk best huisartsen die er veel over weten, maar helaas nog lang niet altijd. Mensen met een hartaandoening worden wel naar de cardioloog gestuurd en mensen met gebitsproblemen naar de kaakchirurg. Maar mensen met ADHD komen vaak niet op de juiste plek, namelijk: een specialist met kennis van zaken.

Het is ontzettend belangrijk om ADHD goed te behandelen. De lange termijngevolgen van onderbehandeling zijn echt heel erg groot. Denk aan meer ongelukken en verkeersdoden, depressie, suïcidaal gedrag, angststoornissen, verslavingen, criminaliteit, leerproblemen, risicovol seksueel gedrag, tienerzwangerschappen, echtscheidingen, partnergeweld en obesitas.

Misschien niet een lijstje om heel erg vrolijk van te worden, maar het goede nieuws is dat ADHD goed behandeld kan worden met de juiste therapie en medicatie. Maar dan moet je wel een omgeving hebben die fijn met je meedenkt. Familie, vrienden en kennissen. Mensen van je opleiding of je werkgever. Maar zeker ook de juiste behandelaar. Daarom gun ik alle mevrouw Jansens een meedenkende Hendrik. Want zij zorgen ervoor dat je weet waar je moet zijn en dat de zorg blijft waar die hoort.

Suzan Otten-Pablos

Suzan Otten-Pablos

Columnist ADHD Netwerk: in de periode van 2010 tot 2021 heeft Suzan Otten-Pablos elke 2 weken een column op de website van ADHDnetwerk.nl. gepubliceerd. Suzan is maatschappelijk werker, ADD/ADHD coach en ervaringsdeskundige. Zij is zelf een moeder met stuiterkwaliteiten en heeft twee kinderen met ADHD. In de maandelijkse columns zal zij haar persoonlijke ervaringen en meningen beschrijven. Zij is daarbij ingegaan op de actualiteit. De columns geven haar persoonlijke mening weer en deze valt niet onder verantwoordelijkheid van het ADHD Netwerk bestuur. In 2021 heeft zij besloten haar werkzaamheden voor ons af te ronden. Wij zijn Suzan zeer erkentelijk voor haar grote inzet in deze jaren en wensen haar succes met de voortzetting van haar werk elders.