Wat is ADHD en wat betekent dat voor mij?
Wim, een 9 jarige jongen, kwam bij onze GGZ instelling YOEP, omdat hij niet lekker in zijn vel zat. Hij had veel ruzie met zijn broertje, zijn ouders vonden hem erg druk, hij kon snel en heftig boos worden en hij had veel moeite om goed op te letten op school. Na onderzoek bij YOEP bleek dat Wim een hele slimme jongen was maar dat hij moeite had om zich te concentreren, snel afgeleid en impulsief was. We hebben de diagnose ADHD bij hem gesteld. En wat betekent dat nu voor hem, voor zijn ouders, broer en oudere zussen?
Wim en zijn ouders hebben uitleg gehad over ADHD en we hebben met elkaar bekeken wat helpend voor hen zou kunnen zijn. Wim’s juf begrijpt nu veel beter dat hij juist heel slim is. Ze weet nu beter hoe ze dingen aan hem moet uitleggen. Ook weet ze dat het plannen en organiseren van zijn schoolwerk heel lastig is voor Wim. Ze houdt goed in de gaten of Wim weet wat hij moet doen en ze helpt hem om op te starten met zijn werk.
Toch bleven de resultaten op school achter. Wim haalde vooral slechte cijfers voor begrijpend lezen. Onbegrijpelijk omdat hij thuis al hele moeilijke boeken leest en daar heel goed over na kan vertellen. Na het afwegen van de voor- en nadelen van medicatie starten we met ADHD-medicatie. Hiermee gaat het veel beter met Wim op school. Hij kan zich beter concentreren, haalt hogere cijfers en hij wordt minder snel boos.
Thuis lijken zijn ouders hem ook beter te begrijpen. Hoe komt het dat hij zo impulsief en druk is? Toch blijft er wel vaak ruzie tussen hem en zijn broer. Zeker als de medicatie eind van de middag uitwerkt kan hij snel geïrriteerd zijn. En dit is ook juist het moment dat zijn vader moe uit zijn werk komt en dat er thuis veel moet gebeuren.
Nu was het tijd om in een groep met andere kinderen met ADHD te ontdekken wat ADHD met je doet. Wim draaide mee in de psycho educatie groep: “zo snel als een Ferry Ferrari”. Ferry wordt in de groep als voorbeeld gebruikt voor de kinderen. Ze ontdekken met elkaar dat ADHD ook voordelen heeft en dat positief denken heel handig is als je een Ferrari bent. Het boekje zit vol humor en tips voor andere Ferrari’s en mensen uit hun omgeving. In het boekje zit ook een boosheidsthermometer waarmee de kinderen beter leren omgaan met hun boosheid.
Wim ontpopte zich tot de held van de groep. Hij ondersteunde de andere kinderen bij het benoemen van hun positieve eigenschappen. Hij blijkt heel empathisch te zijn en stimuleert de anderen om te durven zeggen wat ze willen zeggen.
“Als je mensen zou vergelijken met auto’s dan is Ferry een Ferrari. Ferry is 10 jaar, vliegensvlug en druk, zijn moeder wordt er soms gek van”
Wim heeft genoten van de groep en hij heeft er veel van geleerd. Vol enthousiasme gaf hij aan: Ferry Ferrari… dat boekje gaat over mij…
Het behandelen van kinderen met ADHD en hun ouders is maatwerk. Wat is er voor dit kind, dit gezin en in deze situatie nodig en helpend. Dat is voor mij iedere keer weer een puzzel. Hoe kunnen we de ontwikkeling van dit kind en dit systeem weer een positieve boost geven? Voor Wim was de Ferri Ferrary groep een schot in de roos.
Dinemarie Theunissen, Jeugdarts Kinder- en Jeugdpsychiatrie bij YOEP onderwijs en zorg